RAM cartridge voor Philips VG8020 (MSX1)

Door MarcV

Supporter (7)

afbeelding van MarcV

05-04-2011, 21:22

Ik ben sinds een tweetal weken aan de nostalgische retro (geen ziekte). Na bijna 25 jaar zonder heb ik kort geleden een gave MSX1 Philips VG8020 op de kop getikt; dezelfde waarmee ik in 1985 begon. Geweldig leuk om dat weer eens te ervaren. Toch imponerend om te zien wat men toen in 16kb voor moois kon maken, terwijl je tegenwoordig over meerdere MB's of zelfs GB's praat.

Nu heb ik al wat Konami's weten te bemachtigen (Antarctic Adventure!), maar wil ook weer t niet zelf wat gaan programmeren in BASIC en wellicht ook in assembler. Voor mijn werk ontwikkel ik in een "belachelijke", en zeer lompe, maar wel heel comfortabele .NET omgeving. MSX BASIC is dan weer heel ver terug naar de letterlijke basics ... Smile

Maar goed, mijn vraag is de volgende:
Alhoewel ik best weer eens het gerommel met cassettes wil ervaren (nostalgie!) zou het ook wel fijn zijn als ik iets beter met het opslaan/laden van programma's kan werken. Een exterrne diskdrive zou kunnen, maar los van het feit dat MSX1 dit wellicht niet ondersteund (weet dat niet meer), wil ik eigenlijk niet met zo'n grote lompe interface cartridge werken.
Om die reden vroeg ik mij af of er zoiets bestaat als een RAM cartridge welke ik bijvoorbeeld ook op een PC kan benaderen. Bestaat dit?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Aangemeld of registreer om reacties te plaatsen

Van Daemos

Paragon (1951)

afbeelding van Daemos

08-04-2011, 16:08

Er zijn cartridges te krijgen waarin Flashkaartjes kunnen. Denk daarbij aan de sunrise CF-interface.

Ik weet op dit moment niet hoe de verkrijgbaarheid is van deze cartridges maar als je die weet te bemachtigen dan hoe je nooit meer te knoeien met bandjes.

Van MarcV

Supporter (7)

afbeelding van MarcV

08-04-2011, 16:40

Er zijn cartridges te krijgen waarin Flashkaartjes kunnen. Denk daarbij aan de sunrise CF-interface.

Ik weet op dit moment niet hoe de verkrijgbaarheid is van deze cartridges maar als je die weet te bemachtigen dan hoe je nooit meer te knoeien met bandjes.

Ah mooi. Daar ga ik dan eens naar op zoek!

Hoe kan ik software op tape overzetten naar een ander opslag medium, zoals diskette of flash. Ik herinner mij dat me dat 20 jaar geleden was gelukt (tape -> Daewoo QuickDiskDrive), maar zo ver terug gaat mijn geheugen niet (meer). Een link naar info daarover zou daarom welkom zijn!

Van Manuel

Ascended (18084)

afbeelding van Manuel

05-05-2011, 21:40

Ik zou gewoon een MSX2 kopen met floppy drive en verder kun je ook aan een Nowind denken.