Turbo-R Keyboard Cleaning Questions

Par radon88

Supporter (4)

Portrait de radon88

11-03-2004, 04:10

Hi, all

I got a Panasonic Turbo-R from japanese auctions. Big smile

Everything is mint condition but keyboard is not good.

Keys are a bit sticky, not clicky. Crying

Here's my questions.

1. Anyone try to cleaning Panasonic Turbo-R's keyboard?

2. Can I pull a key from keyboard without opening the case?

3. Shall I use lubricants to that key?

Thanks a lot.

Radon88.

!login ou Inscrivez-vous pour poster

Par DarQ

Paragon (1038)

Portrait de DarQ

11-03-2004, 11:12

i guess you can use alcohol to clean the keys. even if you spill some into the board, it'll evaporate so no short-circuiting the board.

Par Sonic_aka_T

Enlighted (4130)

Portrait de Sonic_aka_T

11-03-2004, 14:27


1. Anyone try to cleaning Panasonic Turbo-R's keyboard?

I did it once, if it's not too dirty just using a (good) vacuum cleaner on it should help. Also, try turning the computer upside down while banging it on a table. No, I'm not kidding, ofcourse you shouldn't exagerate either. Wink


2. Can I pull a key from keyboard without opening the case?

I think you can, yeah... Not 100% sure tho. Just try it using a dull kife, try to ease them off. I'm sure you *can't* take the big keys off tho. They do come off, but I remeber they had like a small metal bar underneath that's kind of a pain to get into place again.


3. Shall I use lubricants to that key?

Probably not required. Unless normal cleaning really doesn't work, I wouldn't. Some lubricants tend to get sticky over time while others have the opposite effect once they start to accumulate dust (which a keyboard always will). Also be careful not to use an errosive or abrasive lubricant. Some lubricants will eat up the conductive layer on the film thats inside the keyboard; that would not be something you'd want...

IF you decide to open the computer, be *VERY* careful when moving the keyboard. It is fixed to the mainboard with two very thin printed-flatcables. Tear one of these and you will need to find yourself another keyboard. This is a real pain in the arse, so make sure you do not damage these flatcables in any way.

Good luck...

Par DarQ

Paragon (1038)

Portrait de DarQ

11-03-2004, 17:10


I did it once, if it's not too dirty just using a (good) vacuum cleaner on it should help. Also, try turning the computer upside down while banging it on a table. No, I'm not kidding, ofcourse you shouldn't exagerate either. Wink

haha, you don't wanna see what's coming out of a keyboard!
btw: i prefer to bang the keyboard in the "air" instead of a table, shake it and your table will be covered with many neat little things.

Par Sonic_aka_T

Enlighted (4130)

Portrait de Sonic_aka_T

11-03-2004, 20:43

haha, you don't wanna see what's coming out of a keyboard!
btw: i prefer to bang the keyboard in the "air" instead of a table, shake it and your table will be covered with many neat little things.

Still, try banging it on a table next... You'd be surprised... I think mine once housed a family of raccoons... LOL!

But anyways, is it working a bit better now?

Par DarQ

Paragon (1038)

Portrait de DarQ

11-03-2004, 22:51

no. but it feels tidy DBig smile

Par Sonic_aka_T

Enlighted (4130)

Portrait de Sonic_aka_T

11-03-2004, 23:34

no. but it feels tidy DBig smile

Not working? Hmm.... Lemme think... Well, try some table-top-banging as I suggested, and if that fails either take off the keys and vacuum, or consider opening up the computer to take out the keyboard. That should make it a lot easier to clean.

If all else fails, I guess you should consider using a lubricant then... Make sure you pick the right one for the job tho. Standard silicone may be too abbrasive... If you can, try opening the keyboard itself and remove the printed film before applying the lubricant. Remember not to tear the film! Then spray each keyhole, wait for it to dry a bit and once you're sure it's not gonna leak anymore, put the whole thing back together.

Lemme know how it goes... (AND DON'T TEAR THE FILM!)

Par anonymous

incognito ergo sum (116)

Portrait de anonymous

11-03-2004, 23:50

Stop telling people to abuse their MSX! :O Crying Wink

Par Sonic_aka_T

Enlighted (4130)

Portrait de Sonic_aka_T

12-03-2004, 00:06

Stop telling people to abuse their MSX! :O Crying Wink

Try it, it works like a charm.... Tell me if any farm-animals come out though...

Par anonymous

incognito ergo sum (116)

Portrait de anonymous

12-03-2004, 00:18

In my experience blowing and sucking (hold the jokes please Tongue ) works best.
Then again, I'm usually pretty tidy around my keyboards. No eating and drinking over them, etc...

Par radon88

Supporter (4)

Portrait de radon88

12-03-2004, 03:40

Thanks for all advices and funnies. Tongue

I'll not use any lubricants by your advices.